week 8: Dublin!!! - Reisverslag uit High Wycombe, Verenigd Koninkrijk van Debby Roterman - WaarBenJij.nu week 8: Dublin!!! - Reisverslag uit High Wycombe, Verenigd Koninkrijk van Debby Roterman - WaarBenJij.nu

week 8: Dublin!!!

Door: Debby Roterman

Blijf op de hoogte en volg Debby

24 November 2014 | Verenigd Koninkrijk, High Wycombe

Dinsdagochtend was het dan zover.. op naar Dublin!! Na een ontbijtje en een laatste bagagecheck, zijn Mandy en ik naar het busstation bij Eden shopping centre gelopen. Vanaf hier vertrok om 10 uur onze bus, de national express, naar Luton airport. Eenmaal op het vliegveld hebben we gewacht, gewacht, zijn we door de douane gegaan en hebben we nog meer gewacht. Om kwart over 2 vlogen we eindelijk richting Dublin. De vlucht duurde ongeveer een uurtje en was prachtig. Ik zat bij het raam. We vlogen boven de wolken, wat een uitzicht, net een landschap vol sneeuw. Vanaf Dublin airport zijn we met de bus naar het centrum gereisd. Top verbinding, om de paar minuten een nieuwe bus en super snel in het centrum, daar kunnen sommigen landen een voorbeeld aan nemen. Vanuit de lucht ziet Ierland er al geweldig mooi uit, maar het centrum ziet er ook leuk uit. Heel veel pubs natuurlijk. Nadat we ons hostel (Oliver St. John Gogartys) in de Temple bar area gevonden hadden, hebben we ingecheckt en spullen uitgepakt. We zitten in het uitgaansgebied van Dublin met heel veel pubs. Het ziet er allemaal erg gezellig uit, ook het hostel zelf ziet er leuk uit. Bij de bar naast het hostel (hoort bij het hostel) kregen we een welkoms drankje. We gingen voor Baileys met ijs, Ierser kan het niet. Ook hebben we daar gelijk maar wat gegeten, want we hadden wel honger na zo’n reis. Ik had fish and chips, wauw wat was dat lekker. 2 stukken vis, mega patatjes en ook nog salade. Na het eten zijn we een rondje gaan lopen door de stad. Overal hangt al kerstversiering, wat er zo gezellig uit ziet. Ook waren veel winkels nog open. Om 9 uur hadden we met wat andere erasmusstudenten, die hier sinds gisteren zijn, afgesproken bij een bar. We hebben met zijn allen een drankje gedaan. Sommige van hen deden mee met een pubcrawl (kroegentocht). De prijzen van drankjes gaan in de avond omhoog, nou dat kon ik merken. €6,25 voor een halve liter cider. Leuk voor een keer, maar niet te vaak. In Dublin betaald men trouwens gewoon met euro’s, jeejj. Helaas is het hier alleen niet goedkoper dan in Engeland, heb ik het idee. Na het drankje zijn Mandy en ik naar het hostel gegaan om lekker te gaan slapen.

Woensdagochtend eerst wezen ontbijten in de eetzaal. Het ontbijt zit erbij in en het was goed. Geroosterde broodjes, jam en boter, koffie/thee/jus/melk, fruit, muesli en crackers. Genoeg in iedergeval. Na het ontbijt zijn we naar de City hall gelopen. Vanaf hier vertrok de gratis 3uur durende stadstour door Dublin. Hier hebben Mandy en ik samen met Svenja, Rebecca, Arne en Sabrina (Duitse erasmusstudenten) aan deelgenomen. De tour was georganiseerd door Sandeman en ging langs verschillende highlights: Dublin Castle, Dubh Linn, Vicking Remains, Temple Bar (waar wij verblijven), Georgian Dublin, Trinity College, Famous writers, Leinster House, U2 hotel (jaja Bono is de eigenaar), Dublin’s Medieval wall, St Patrick’s Cathedral en de Christ Church Cathedral. Tussendoor hadden we een stop en dus lekker even een koffietje gedronken bij Costa. Het is hier veel kouder dan in High Wycombe, gelukkig heb ik mijn winterjas en sjaal mee. Interessante en leuke tour. Na de tour zijn we met de andere erasmusstudenten broodjes gaan halen bij de Lidl en hebben we die bij hun in het hostel lekker opgegeten. ’s Avonds zijn we nog even langs de Pennys (Primark) gegaan. Ook hebben Mandy en ik bij een woktent gegeten. Ik had wokgroenten met rijst, erg lekker. Daarna hebben we in het hostel nog naar kerstmuziek geluisterd en heb ik even geskyped met Jordi. Vervolgens zijn we gaan slapen. Morgen hebben we een bijzondere dag, wat we vandaag pas gepland hebben met de andere studenten, zin in!!!

Donderdag zijn we na het ontbijt naar het hostel van de andere studenten gelopen. We gaan vandaag namelijk naar Howth, een vissersplaatsje aan de buitenrand van Dublin. Met de trein zijn we hier heen gegaan. Helaas was het vandaag erg mistig, waardoor niet heel veruit konden kijken. We hebben eerst de haven met de vissersboten en visrestaurantjes bekeken. In de verte konden we de vuurtoren op de pier zien liggen. Vervolgens zijn we met de bus naar de andere kant van het plaatsje gegaan. Hier liggen namelijk de cliffen. Ook hier was het erg mistig, maar super mooi. We keken boven de wolken uit. Soms trok de mist even weg en kon je naar beneden kijken, waar de zee en de rotsen te zien waren. Wat een waanzinnig uitzicht. Na heel wat foto’s gemaakt te hebben zijn we weer terug gegaan met de bus naar ons beginpunt. We zijn toen via de pier naar de vuurtoren gelopen. Terwijl ik naar de vuurtoren liep om wat foto’s te maken, zag ik een grote zeehond zwemmen in het water. Ik heb toen snel de andere geroepen. Wat was dat gaaf om te zien. Na nog meer foto’s gemaakt te hebben zijn we weer met de trein naar het centrum van Dublin gegaan. Wat een geweldig mooi uitstapje was dat. Ik ben blij dat we dit gezien hebben. Eenmaal weer terug hebben we afscheid genomen van de andere studenten, zij vertrekken vanavond weer naar High Wycombe. Vervolgens zijn Mandy en ik naar de Jameson Distillery gelopen. Hier werd vroeger Whiskey gebrouwen, maar het is nu een museum. We namen deel aan de tour en kregen het hele process van brouwen te zien. Aan het einde van de tour kregen we een glaasje whiskey. Als je in Dublin bent, mag je deze Ierse ervaring natuurlijk niet overslaan. Na de rondleiding hadden we wel honger gekregen en zijn we bij een pub gaan eten. We zaten lekker aan de nacho’s met vlees, kaas en saus bij een openhaart vuurtje. Wat een heerlijke en leuke dag was dit. Om de dag nog even in stijl af te sluiten dronken we nog een Irish coffee. Moe, maar voldaan zijn we terug gelopen naar het hostel en zijn we lekker gaan slapen.


Vrijdag zijn we na het ontbijt naar de Guinness storehouse gelopen. Dit is “the one and only” bierbrouwerij van Ierland. Er wordt nog steeds bier gebrouwen, maar er is ook een museum. Op elke verdieping kon je iets lezen en bekijken over het brouwproces van Guinness. Op de tweede verdieping was de taste experience. In een kleine kamer konden we allemaal geuren van Guinness ruiken. In de volgende kamer kregen we een klein glaasje Guinness en leerden we hoe je deze op de juiste manier moet drinken en beleven. Op de vierde verdieping was de “Guinness academy”. In een kleine groep, leerden we hoe je een perfecte Guinness pint tapt. Vervolgens mochten we het ook zelf doen. Pak een schoon glas, kantel het glas tot 45 graden onder de tap, zet de tap aan, vul het glas tot 3/4 , laat het 19 sec. rusten en vul daarna het laatste stukje aan. En ik moet zeggen, mijn biertje zag er perfect uit. Heb het natuurlijk ook nog even aan de kenner gevraagt en hij vond hem ook perfect. Na afloop kreeg iedereen een Guinness tap certificaat en gingen we met zijn allen op de foto. Daarna was het natuurlijk tijd om mijn eigen getapte biertje te proeven. Zo vroeg in de middag, 12 uur, viel het biertje wel een beetje zwaar, maar hij was heerlijk!! Op de zevende en laatste verdieping had je een panoramisch uitzicht over Dublin. Helaas was het weer erg slecht en was het uitzicht daardoor ook niet zo mooi. In het souvenirswinkeltje heb ik nog een mooie Guinness Dublin magneet gekocht. Vervolgens zijn Mandy en ik naar een sushirestaurantje gelopen die we van de week al eerder hadden gezien. Hier gingen we heerlijk lunchen. We kregen eerst miso soep en daarna een plaat met verschillende soorten sushi, salade en rijst. Dat ging er wel in na een Guinnessbiertje. Na de lekkere lunch zijn we naar Trinity college gelopen. Dit is een enorme bibliotheek met boekenkasten tot aan het plafond. Helaas was de entreeprijs ons iets teveel, dus zijn we niet naar binnen gegaan. Via de winkelstraat met alle kerstlichtjes, een kerstmarktje, het park, een enorm winkelcentrum en een soort Camden Town markt, zijn we terug gelopen naar het hostel. Het was vandaag erg slecht en koud weer. We waren wel toe aan een gratis kopje thee in het hostel. Vanwege het slechte weer zijn we lekker warm binnen gebleven en optijd gaan slapen. Morgen hebben we weer een lange reis naar huis voor de boeg.

Zaterdagochtend hebben we rustig aan gedaan. Na het ontbijt hebben we de laatste spullen ingepakt en hebben we om half 11 uitgecheckt. Daarna hebben we bij Costa koffie gedronken en hier erg lang gezeten. Rond 1 uur zijn we met de bus naar het vliegveld vertrokken. Aangekomen op het vliegveld zijn we gelijk door de douane gegaan, omdat we al online hadden ingecheckt. Vervolgens een beetje rondgelopen en gekeken totdat we om 4 uur eindelijk de lucht in gingen. Na 3 kwartier werd de daling alweer ingezet en landen we veilig op de Engelse bodem. Good to be back! Bij de Costa hebben we een warme chocomelk gedronken en gewacht tot het 7 uur was. Met de national express zijn we toen we terug gegaan naar High Wycombe. Helaas reed de buschauffeur niet echt fijn, waardoor Mandy en ik beiden best wel heel erg misselijk werden. Thanks chauffeur. Gelukkig waren we om half 9 thuis. Lekker een bordje pasta gemaakt en daarna heerlijk gaan slapen in mijn eigen bedje. Wat een paar geweldige en heerlijke dagen waren dit. Dublin is echt een mooie en gezellige stad.

Zondag heb ik wat dingen voor school en stage geregeld, was gedaan en ben ik ’s middags met Mandy naar de Morrisons gelopen om boodschappen te halen. Ik kwam terug met lekker veel groenten en fruit. Gelukkig heb ik geen overlast meer gehad van de lekkage van vorige week. Het water wat in mijn kamer terrecht was gekomen is allemaal netjes zonder stank opgedroogd. ’s Avonds at ik lasagne met wat groenten. Na het eten hadden Mandy en ik een skypeavondje met Tanja en Rowan, wat heel erg gezellig was. Leuk jullie weer gezien en gesproken te hebben meiden! Daarna ben ik gaan slapen, want morgen begint de lesweek weer. Nog een maandje school en toetsen en dan hebben we alweer kerstvakantie!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debby

Actief sinds 28 Sept. 2014
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 6450

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 15 Januari 2015

Studeren in Engeland

Landen bezocht: