Studeren in Engeland, week 1 - Reisverslag uit High Wycombe, Verenigd Koninkrijk van Debby Roterman - WaarBenJij.nu Studeren in Engeland, week 1 - Reisverslag uit High Wycombe, Verenigd Koninkrijk van Debby Roterman - WaarBenJij.nu

Studeren in Engeland, week 1

Door: Debby Roterman

Blijf op de hoogte en volg Debby

19 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, High Wycombe

Hello everyone,

Zoals veel van jullie waarschijnlijk wel weten of gehoord hebben ben ik op 19 september ’14 samen met studievriendin Mandy van Lint vertrokken naar het regenachtige koude Engeland. Om precies te zijn: High Wycombe. Hier zullen wij samen 4 maanden een minor gaan volgen gericht op Tourism Management op Bucks New University. Ook zullen we samen verblijven op een campus van de school. In deze 4 maanden hoop ik veel van Engeland en dan vooral London, te zien. Daarnaast hoop ik de taal beter te leren spreken en natuurlijk veel nieuwe mensen te leren, o.a. erasmus studenten waar wij als studenten nu onder vallen.

Op vrijdag 19 september was het dan zover. Na een korte nacht slapen vertrokken we naar schiphol met gelukkig 1 koffer en handbagage. Eenmaal op schiphol aangekomen was ook Mandy daar met haar familie. Ook waren Rowan en Tanja erbij om ons te zwaaien. Na het inleveren van de koffers en het lange afscheid nemen van Papa, mama, Sas, Pim, Jordi, Tan en Roow en Mandy’s familie was het dan toch echt tijd om het tot dan toe warme Nederland in te ruilen voor het minder warme Engeland. Doordat de jonge bij de paspoortcontrole zo onwijs sloom was en wij net in de verkeerde rij stonden waarbij piloten etc. voorrang kregen, hadden we bijna onze vlucht gemist. We moesten rennen, maar hadden het gelukkig op tijd gehaald.
Het vliegtuig (Britsh Airways) was erg ruim. Mandy en ik zaten gelukkig naast elkaar. Ondanks het uurtje vliegen kregen we toch een drankje en snack aan boord. Eenmaal aangekomen op Heatrow Airport (London) hebben we de koffers opgehaald en zijn we na een zoektocht met een trein naar central busstation gereisd. Helaas had de bus naar High Wycombe vanaf daar vertraging en hebben we bijna 1,5 uur gewacht op de bus.

Na een busreis van 40 min. en een steile wandeltocht met zware koffers hadden we dan eindelijk onze campus gevonden. Nadat we onze sleutels gekregen hadden, hebben we alles even snel bekeken. Mandy en ik verblijven op de Hughenden campus, Kelp flat 0, onderste verdieping. Het is een heel nieuw blok, dus alles is nieuw, wat goed te zien, te ruiken en te voelen is. Het ruikt naar verf en het is er erg koud. De verwarming gaat pas eind oktober aan zeggen ze. Als we veel klagen bij de receptie, gaat alles misschien eerder aan. De campus is beveiligd met een hek, die alleen wij open kunnen maken met speciale pasjes en bewaakt wordt door security bij de receptie. Geeft wel een veilig gevoel. Maar goed, mijn kamer ziet er netjes en nieuw uit. Klein maar fijn. Gelukkig heb ik een eigen douche, wc en wasbak en hoef ik dus alleen de keuken met 5 andere studenten te delen, waaronder Mandy. We zijn buren van elkaar. Ik heb kamer 12 en zij 11. Zo leuk De keuken ziet er ook erg netjes uit. Groot aanrecht, kooktoestel, oven en magnetron, bank met tafel en stoelen, 2 koelkasten/vriezers en zelfs een stofzuiger en strijkplank.

Na het bekijken van de kamers zijn we gelijk naar het centrum gegaan om een kussen, dekbed, overtrek en onderlaken te halen, omdat we die helaas zelf moesten regelen. Gelukkig had ik thuis al wat research gedaan en hebben we voor weinig geld goede kwalitatieve spullen kunnen halen bij een winkel in het Eden shopping centre. Ook hebben we bij poundland, ja de naam zegt het al, alles voor 1 pond, heel veel boodschappen gehaald zoals shampoo, douchegel, eten, drinken etc.
Toen alle belangrijkste benodigdheden binnen waren zijn we teruggegaan naar de campus. Gelukkig mochten we gratis met de bus mee en werden we vlakbij de campus afgezet. De zijn hier trouwens super vriendelijk en behulpzaam. Eenmaal thuis hebben we soep gegeten en eindelijk even rustig gezeten. ’s Avonds heb ik mijn kamer schoongemaakt (just for sure) en koffer uitgepakt/ingericht. Daarna was ik wel toe aan wat nachtrust en ben ik heerlijk gaan slapen in mijn nieuwe bed, in een nieuwe kamer in een ander land. Raar idee, maar het voelt gelukkig wel goed, vooral ook omdat ik nu niet alleen dit avontuur aan ga, maar hier samen met Mandy ben.

De zaterdag was een rustig dagje voor ons. Ik had goed geslapen in mijn nieuwe bed, alleen was het wel erg koud. Vanaf nu maar met sokken aan slapen en veel klagen bij de accommodation centre om de verwarming aan te krijgen. Na een vertrouwd ontbijtje, muesli met melk, zijn we weer naar het centrum gegaan om de overige boodschappen te doen o.a. bij de LIDL!!!. Je komt er na zo’n dag toch langzaam achter wat je mist in je kamer, zoals een badmat en een trekker, omdat de douche bestaat uit alleen een gordijn. Hierdoor loopt de hele boel onder en moet je het na het douchen toch ergens droog mee maken. In de avond wilden we eigenlijk sushi gaan eten, wat er is een sushitent hier. Helaas bleek dit geen restaurant te zijn waar je van een kaart kan kiezen, maar heeft het een draaiende tafel en betaal je dus per bakje sushi. We zijn toen naar het restaurantje ernaast gegaan: Frankie&Bennies. Dit is een leuk Italiaans/New York restaurantje met een diverse keuze aan maaltijden. Mandy en ik kozen beide voor een gezonde pasta met broccoli, pesto en doperwten. Erg lekker. Het tentje deed me een beetje aan Amerika denken. Misschien ook wel omdat de softdrinks hier ook in enorme glazen komen. Er was free wifi dus hebben we gelijk onze berichtjes gecheckt en mensen kunnen laten weten dat we nog steeds leven en het goed hebben hier Na het eten hebben we nog even gechilled en zijn daarna op tijd gaan slapen.

Tot nu toe waren we nog de enige in onze hall met wie we de keuken delen, omdat wij ons graag rustig aan wilden settlen hier in Engeland. Morgen komen alle andere studenten. De campus zit dan helemaal vol, om precies te zijn 420 studenten.

Zondag ochtend arriveerden er al vroeg studenten, waardoor er veel lawaai was. Ook hebben we toen al een paar roomies gespot. ’s Middags zijn we met roomie David uit China en 2 Nederlandse jongens naar het centrum gegaan om boodschappen te doen. Ook stond er bij ons op de campus een tent met gratis pannen etc. Deze zijn allemaal al eerder gebruikt en worden nu weer aan internationale studenten, zoals wij, gegeven zodat we niets hoeven te kopen voor die paar maanden. Free stuff, that’s what we like!!! Op de campus werden alle nieuwe studenten verwelkomd door 2de en 3de jaars studenten. Het was er erg druk. ’s Avonds zijn we met een groepje uiteten gegaan bij Noodle Nation, super goede noodle tent. Ook kwam ik erachter dat de wifi op mijn ipad het eindelijk deed. Nu kan ik eindelijk gaan skypen.

Maandag was de start van de introductieweek. In de ochtend werd ik wakker met een raar gevoel in mijn buik, spanning?? Om 10 uur moesten we op school zijn. We zaten in een lokaal met alle andere Erasmus studenten. In totaal 27 studenten uit Belgie, Nederland, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zweden en Frankrijk. We werden ontvangen met koffie/thee en muffins en moesten onszelf voorstellen. Ook kregen we een buckstas en drinkmok met I love HW (High Wycombe of is het huiswerk;)) Daarna kwamen er verschillende mensen langs om iets te vertellen over de school en over bepaalde afdelingen en functies. ’s Middags kregen we een rondleiding door de school en het centrum. De school is echt mega en heeft zelfs een eigen bar/restaurant, fitnesscentrum en sporthal, een eigen club (soort melkweg). De uni ligt naast het centrum en is voor de Hughenden studenten maar 15 min. lopen. We zijn vandaag ook enrolled, wat betekend dat we nu echt in het systeem staan. Daarnaast kregen we ook onze schoolpas, waarmee je toegang hebt tot de school en gratis met de bus kunt reizen en natuurlijk heel veel korting krijgt overal In de middag hebben we met een groep Erasmus meiden in het restaurant van de uni geluncht, wat erg gezellig was. ’s Avonds hadden Mandy en ik pasta pesto gemaakt en zijn we daarna naar de campus Brookstreethalls gegaan om daar met alle Erasmusstudenten voor te zitten. Uiteindelijk zijn we met zijn allen naar de Freshbookparty gegaan waar iedereen een wit t shirt droeg met het logo van facebook maar dan stond er Freshbook. Voorop kon je aangegeven of je een relatie had of single was. Ik ben super gelukkig met Jordi en was dan ook blij dat ik kon invullen dat ik een relatie heb. Nu wordt ik tenminste niet door enge ventjes lastig gevallen;) Achterop kon je een status opschrijven. Mandy en ik hadden allebei #Erasmus boefje opgeschreven (Lavinia, Rowan en Tanja snappen ‘m denk ik wel;)) Het feest was erg gezellig met de Erasmusstudenten. Het is een leuke gemengde groep.

Dinsdag heb ik lekker lang uitgeslapen, even bijkomen van de avond ervoor ’s middags zijn we naar Morrisons gegaan om boodschappen te doen. Dit is een grote supermarkt die me erg doet denken aan een Amerikaanse keten. ’s Avonds aten we rijst. We koken veel zelf en gezond, wat gelukkig goed gaat daarnaast proberen we voor weinig veel dingen in te kopen, zodat we voor meerdere dagen voorzien zijn. ’s Avonds heb ik geskyped met thuis en met Jordi. Ik mis jullie!!!

Woensdag zijn we in de ochtend met wat andere Erasmusstudenten naar een park gegaan. Wat een prachtig park om te wandelen zo in de herfst. Heerlijk. Daarna zijn Mandy en ik een tandarts gaan zoeken, omdat ‘s morgens mijn beugeldraadje los gegaan was. Uiteindelijk vonden we een leuke praktijk en kon ik gelijk een afspraak maken voor in de middag. Tussendoor hebben we een koffiefrappe bij de MC gehaald en hebben we ons ingeschreven bij een dokter, mocht het een keer nodig zijn. Eenmaal weer bij de tandarts is mijn draadje weer met nieuwe lijm vast gezet. Na het bezoek aan de tandarts zijn Mandy en ik naar de Primark gegaan. Het is erg koud in de kamers dus hadden we wat warme spullen nodig en waar vind je dat beter en goedkoper dan bij de Primark ’s Avonds aten we soep met stokbrood en hebben we lang gechilled in de keuken.

Donderdag hadden we weer een meeting op school met de Erasmusstudenten. ’s Middags was er een freshersfair waarbij we ons konden inschrijven voor diverse gratis activiteiten en sporten. Ook waren er free goodies en food. In de avond was er een international student fair waarbij we studenten konden ontmoeten uit verschillende landen. Uiteraard was er hier ook weer free food en zelfs wijn. Drinken op school, dat heb ik nog nooit mee gemaakt;) ’s avonds zijn Mandy en ik met onze roomies Lauren (Engeland), David (China), Marco (Oekranië) en Andres (Colombia) naar het Freshersfestival gegaan waar diverse beginnende bandjes en sing en songwritters optraden. Mallory Knok trad op wat al een best bekende rockband in Engeland schijnt te zijn. Super gezellig en dat allemaal voor free!!!

Vrijdag was papa jarig en had ik hem verrast door hem te bellen. Super leuk Ook heb ik voor het eerst hardgelopen hier. Ik ben naar het park gegaan en heb daar heerlijk gerend tussen de bladeren, kastanjes en eekhoorntjes. ’s Middags heb ik mijn kamer opgeruimd en was gedaan. Moet ook gebeuren. Ook zijn Mandy, Lauren en ik naar de lidl om wat goedkope boodschappen te doen. Ons doel voor vandaag was om een broodrooster te scoren die we gezamenlijk als roomies gaan delen. We vonden er eentje voor maar 5 pond. Yes!! ’s Avonds hebben we pasta gemaakt en heb ik geskyped met mijn lieve vriendje<3 Ik zit hier nu alweer een week. De tijd gaat snel, maar toch ook weer niet. Ik heb het naar mijn zin, maar mis thuis toch ook wel weer. Hopelijk gaat het straks allemaal wat makkelijk als ik lessen ga volgen.

Dit waren dan ook mijn eerste belevenissen in de eerste week van mijn avontuur in Engeland. Hope you enjoyed it!:) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debby

Actief sinds 28 Sept. 2014
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 6460

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 15 Januari 2015

Studeren in Engeland

Landen bezocht: